Duktig häst, dum häst

Fullföljde mina planer om att ta stackhultsrundan idag..

 

Slängde på prinsen ett fleecetäcke så han skulle slippa alla älgloppor, det uppskattades faktiskt.

 

Red halvvägs runt sjön för att komma till hygget som leder till stigen som tar oss genom skogen :P

Jazz var jätteduktig och klev över stenar, genom vattenpölar och gyttjehål..

 

När vi kom till grusvägen jobbade vi lite med formen och det gick riktigt bra när han får med sig alla kroppsdelar :D

Travade en bit och han var pigg och glad, passade även på att ta en galopp innan vi kom fram till vägen som vi skulle korsa. Även det gick mycket bra trots att han kastade sig åt sidan när han såg en stor farlig sandbehållare :P

 

Var mycket nöjd med min duktiga häst som faktiskt varit riktigt cool hela rundan!

Klarade oss förbi Carlerbäcks men efter det tog turen slut..

Till Charlies gård kom en stor lastbil från Dalsjöfors slakteri och lastade ut kossor i hagen som rusade runt som galningar. Vi kom till kurvan innan gården och där tog det stopp...

 

Stod kanske 10 minuter och väntade på att lastbilen skulle åka så vi kunde rida förbi, det gick helt okej.

När lastbilen sedan åkt var det lögn i helvete att få fram min kära åsna till häst.

Han hade minsann bestämt sig för att det var livsfarligt att gå närmare än 100 meter och backade, snurrade runt, slängde sig hit och dit, stegrade och dummade sig för att slippa.

Efter säkert 35 minuters bråk orkade jag inte tjaffsa med honom längre för jag vet att han inte ger sig utan bara blir mer och mer hysterisk så jag fick surt hoppa av och leda skruttåsnan förbi.

Då gick det minsann utan några som helst problem och han tvekade inte en sekund, kanske var det för att jag bokstavligen släpade honom efter mig?

 

Efter gården satt jag upp igen och vi skrittade hem som om ingenting hade hänt.

 

Blir arg på mig själv för att jag tappar humöret och blir arg på honom i sådana situationer! Han får gärna titta om det är något han tycker är annorlunda eller lite läskigt men när vi stått och bråkat i mer än en halvtimma och det till 99% endast är trots och envishet från hans sida blir jag faktiskt sur...

 

Tur att det inte är ofta han håller på och krånglar!

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0