Sadelfunderingar

Har egentligen inte tid att sitta här nu, eller ens tänka på sadlar just nu..

Har massa plugg att göra men en liten paus måste man få ta :)

 

Har ju varit inne på bomlöst en tid nu. Fick låna en bomlös sadel förra året och både Jazz och jag trivdes kanon med den! Sadeln jag har nu trivs jag inte med alls. Har en Wintec cair 500. Visst det är smidigt med utbytbara koppjärn och allt men jag upplever att Jazz inte direkt trivs med den och själv sitter jag inte alls bra i den.. Sitsen är för stor så det känns som att jag bara glider runt.

 

När vi tränade för instruktören i centrerad ridning i våras nämnde jag att jag var sugen på bomlöst. Hon tyckte inte att det var någon bra idé då Jazz är väldigt rörlig i hela kroppen. Hon menar ju då att en bomlös inte vore optimalt för vår träning eller min sits inom den sortens ridning. När hon längde mina läder 3 hål fick jag en bra sits i sadeln tyckte hon. För den sortens ridning ja.. Då var det knappt att jag nådde ner med foten och att ha så pass långa läder vid uteritt för att sitta okej känns inte helt hundra.

 

Eftersom vi mestadels kommer vara ute i skogen och kanske rida på bana 5 gånger av 100 så vill jag ändå ha en. Ska vi börja träna på allvar har jag ju min Wintec eller så får jag köpa en dressyrsadel vilket jag också är lite sugen på.

 

Bara lite funderingar... Sadeln är nu på gränsen till för trång för Jazz, behöver byta koppjärn snart men är ännu mer sugen på att byta sadel :P


Kommentarer
Postat av: Kicki

Men unna dej en liten dyrare bomlös sadel då? Finns ju många som ser ut som vanliga sadlar också :) Det finns många trådar på Buke om du inte spanat där redan :)

2010-09-02 @ 11:08:13
URL: http://kvasthilda.bloggplatsen.se/
Postat av: Johanna

Jag red ju Rubin med bomlös de sista åren. Även om den var ful och "hööks billiga" så gjorde den underverk på Rubins rygg. Han ÄLSKADE den!! Men om du vill ha en "billigare" variant (kostar ju fortfarande flera tusen) så får man se till att den inte är sned/skev iallafall. Har en hemma om du vill testa Hökks variant. Den är helt rak och felfri :)

2010-09-02 @ 14:56:27
URL: http://rubinnovak.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0